Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
 



 


Visas sąrašas

 

 Cinkas
(Cinko gliukonatas) 

Cinkas yra būtinas mikroelementas, dalyvaujantis daugelyje organizme vykstančių procesų. Jis svarbus imuninės sistemos aktyvumui, skonio ir kvapo receptorių veikimui, fermentų aktyvumui. Cinkas aktyvina fermentus, atsakingus už baltymų, hormonų, augimo faktoriaus sintezę. Jis veikia kaip antioksidantas, reguliuoja imuninių ląstelių gamybą. Stimuliuodamas imuninę sistemą, cinkas didina organizmo atsparumą bakterinėms, virusinėms, grybelinėms infekcijoms. Jis skatina žaizdų gijimą, stimuliuoja kolageno sintezę. Cinkas labai svarbus vyrų prostatos funkcijoms, saugo jos ląsteles nuo senėjimo ir vėžinių pakitimų. Cinkas dalyvauja vitamino A apykaitoje, padeda palaikyti reikiamą vitamino E koncentraciją kraujyje. Cinkas yra reikšmingas streso ir apetito reguliacijai. Vaikams cinkas yra labai svarbus augimo reguliacijai, o suaugusiems - reprodukcinei funkcijai palaikyti. Organizme jis kaupiamas kraujo ląstelėse - eritrocituose ir leukocituose, akies tinklainėje, kauluose, odoje, inkstuose, kepenyse, kasoje ir vyrų prostatoje. Cinko gauname valgydami jūros produktus, mėsą, pupeles, riešutus, mieles, grūdus, o ypač daug cinko yra moliūgų sėklose. Geriausiai cinkas pasisavinamas, kai jo vartojama su baltyminiu maistu. Augalinės skaidulos mažina cinko pasisavinimą. Taip pat cinko pasisavinimas mažėja sergant kepenų ar kasos ligomis, alkoholizmu, cukriniu diabetu. Kai organizme trūksta cinko, silpnėja, lūžinėja plaukai ir nagai, sumažėja atsparumas infekcijoms, gali sutrikti skonio ir kvapo jutimas, odoje gali atsirasti spuogų. Dažnai sumažėjęs cinko kiekis nustatomas sergantiesiems antro tipo cukriniu diabetu, anoreksija, bulimija bei vaikams, sergantiems Dauno sindromu. Papildomai vartojant cinko, sustiprėja atsparumas infekcijoms, pagerėja skydliaukės funkcija bei gliukozės apykaita. Virusinių infekcijų metu čiulpiant cinko turinčias pastiles pasireiškia vietinis cinko poveikis - jis stabdo virusų dauginimąsį gleivinėje ir palengvina peršalimo simptomus. 

Vartojimas

Cinko būna vieno ir įvairių sudėtinių maisto papildų sudėtyje. Jo būna cinko acetato, cinko citrato, cinko gliukonato, cinko pikolinato, cinko sulfato forma. Pastaroji forma naudojama dažniausiai. Rekomenduojama cinko paros norma suaugusiems yra apie 15 mg, mokyklinio amžiaus vaikams nuo 7 iki 9 mg, ikimokyklinio - apie 5 mg. Paprastai multivitaminų – mikroelementų preparatų sudėtyje cinko būna rekomenduojama paros norma. Kiek didesnės jo dozės gali būti sudėtyje maisto papildų, skirtų vartoti peršalus. Tokių maisto papildų būna ne tik geriamos, bet ir čiulpiamos formos - pastilių. Juose naudojamas cinko gliukonatas arba cinko acetatas. Taip pat cinko būna sudėtyje maisto papildų, skirtų odai, plaukams, nagams ar sąnariams. Cinkas derinamas su kalciu ir magniu. Cinkas konkuruoja dėl pasisavinimo su variu, geležimi, kalciu ir magniu. Todėl ilgesnį laiką vartojant cinko, ypač didesnes jo dozes, patariama papildomai vartoti ir minėtų mineralų. Cinkas gali sumažinti nesteroidinių vaistų nuo uždegimo ir chinolono grupės antibiotikų pasisavinimą, todėl vartojant šių vaistų, cinko reikėtų gerti bent dviejų valandų skirtumu. Taip pat vienu metu geriau nevartoti cinko su geležimi, fosforu, variu. Multivitaminų preparatų sudėtyje dažniausiai būna visų minėtų mineralų dozės artimos rekomenduojamai paros normai, kurios didesnės įtakos mikroelementų pasisavinimui nedaro.

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai