Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
   


Visas sąrašas

 

 Vitaminas C
(Askorbo rūgštis, natrio askorbatas, vitamino C esteriai) 

Vitaminas C - askorbo rūgštis yra vandenyje tirpus vitaminas. Jis organizme veikia kaip ekstraląstelinis antioksidantas ir kaip daugelio fermentinių reakcijų kofaktorius. Vitaminas C būtinas sintezei kolageno, kuris įeina į odos, kremzlių, širdies vožtuvų, kraujagyslių sienelių sudėtį. Be jo negalėtų vykti karnitino sintezė. Karnitinas yra atsakingas už riebalų rūgščių transportą į mitochondrijas, kuiose gaminama ATF, generuojanti ląstelių energiją. Veikiant vitaminui C, augaliniai folatai organizme virsta folio rūgštimi. Vitaminas C dalyvauja dopamino, adrenalino ir noradrenalino sintezėje, skydliaukės hormono tirozino apykaitoje, didina peptidinių hormonų stabilumą. Jis moduliuoja prostaglandinų (uždegimo medžiagų) sintezę, skatina sintezę eikozanoidų, kurie mažina trombozę ir plečia kraujagysles. Yra duomenų, kad vitaminas C kartu su vitaminu E apsaugo mažo tankio lipoproteinus (blogąjį cholesterolį) nuo oksidacijos ir tuo būdu lėtina aterosklerotinius kraujagyslių pakitimus. Nustatyta, kad esant didesniam vitamino C kiekiui kraujyje, mažėja insulto rizika. Kaip antioksidantas, vitaminas C labai reikšmingas vėžinių pakitimų prevencijai, ypač skrandžio. Skatindamas veikti detoksikuojančius kepenų fermentus, vitaminas C padeda apsaugoti organizmą nuo toksiško įvairių iš aplinkos gaunamų cheminių junginių poveikio. Dalyvaudamas kolageno sintezėje vitaminas C palaiko jungiamųjų audinių elastingumą, sveikus dantis, kremzles, tarpslankstelinius diskus, kraujagysles, odą. Jo reikia kad greičiau gytų žaizdos. Esant askorbo rūgšties trūkumui, susergama skorbutu, kuriam būdinga dantenų kraujavimas ir dantų iškritimas, mažakraujystė, negyjančios odos žaizdos. Šiuo metu tokių ryškių vitamino C avitaminozių nebūna, tačiau dėl aplinkos užterštumo, rūkymo ir kitų organizmą žalojančių faktorių bei neracionalios mitybos, vitamino C poreikis nemažėja. Nuo seno žinoma, kad vitamino C gausu citrusiniuose vaisiuose: citrinose, apelsinuose, greipfrutuose ir limetose, tačiau reikėtų žinoti, kad Lietuvoje paplitusių juodųjų serbentų uogose jo yra keturis kartus daugiau nei citrusiniuose vaisiuose. Taip pat daug vitamino C yra raudonuosiuose serbentuose, pomidoruose, bulvėse, svogūnuose, brokoliuose, žiediniuose kopūstuose, špinatuose, braškėse, kiviuose. Vitaminas C jautrus karščiui, šviesai, drėgmei, reaguoja su deguonimi. Ruošiant maistą prarandama apie 40 procentų vitamino C. Tik rūgščiuose, raugintuose ar šaldytuose produktuose vitamino C išlieka nemažai. Sunku išskirti pagrindines ligas, kurių metu vitaminas C būtų svarbiausias. Jo svarbu gauti sergant beveik visomis ligomis. Ypač peršalus, imuninės sistemos stiprinimui. Vitaminas C veikia kaip imuninės sistemos stimuliatorius ir moduliatorius. Atsparumą bakterinėms ir virusinėms infekcijoms vitaminas C didina aktyvindamas leukocitus, skatindamas interferono gamybą. Su amžiumi vitamino C mažėja akyse, todėl manoma, kad papildomas vitamino C vartojimas gali sumažinti kataraktos riziką. Geležis pasisavinama geriau, kai yra pakankamai vitamino C. Todėl sergant geležies stokos mažakraujyste kartu su geležies preparatais patariama papildomai vartoti ir askorbo rūgšties. Kasdien daugiau vitamino C svarbu gauti rūkantiems, patiriantiems stresą, dirbantiems užterštoje aplinkoje.

Vartojimas

Vitamino C gali būti askorbo rūgšties, natrio askorbato ar kitų askorbatų mišinių pavidalo. Maisto papildų sudėtyje naudojamas sintetinis vitaminas C arba natūralus, kuris dažniausiai išgaunamas iš Acerola vyšnių arba erškėtrožių vaisių. Visų multivitaminų sudėtyje yra vitamino C. Yra vitamino C derinių su bioflavonoidais arba kitais vitaminais antioksidantais. Beveik visų preparatų, skirtų imuninei sistemai stiprinti, sudėtyje būna vitamino C. Kadangi askorbo rūgštis reikalinga geležies pasisavinimui, jos būna deriniuose su geležimi ir kraujodarai reikalingais B grupės vitaminais. Gryno vitamino C tabletės gali būti kramtomosios su saldikliais arba padengtos dangalu, kad paslėpti rūgštų skonį. Yra ir pailginto atpalaidavimo (su specialiu apvalkalu tablečių) arba veikimo (vitaminas C esterių forma) vitamino C maisto papildų, kurie užtikrina stabilesnį šio vitamino kiekį kraujyje. Rekomenduojama vitamino C paros norma suaugusiam žmogui - 60 mg, nėščioms moterims - 80 mg, žindančioms - 100 mg. Rūkantiems rekomenduojama dvigubai didesnė nei įprastai vitamino C paros norma. Didesnes dozes (nuo 200 iki 500 miligramų) patariama gerti sergant infekcinėmis ligomis, ištikus stresui. Ilgą laiką didesnių nei 200 miligramų vitamino C dozių nepatariama vartoti dėl inkstų pakenkimo pavojaus.

 

 

 

 

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai