Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
 



 


Visas sąrašas

 

 Vitaminas D
(Vitaminas D2, vitaminas D3, kalciferolis, kalcitriolis, ergokalciferolis, cholekalciferolis)  

Vitaminas D - kalciferolis - riebaluose tirpus vitaminas. Žinomos kelios jo formos, iš kurių žmogaus organizmui svarbiausios yra ergokalciferolis (vitaminas D2) ir cholekalciferolis (vitaminas D3). Skirtingai nei kitų vitaminų, vitamino D gauname ir su maistu ir jo yra susintetinama odoje, veikiant ultravioletiniams spinduliams. Iš augalinio maisto organizmas gauna vitamino D2, o iš gyvulinės kilmės maisto - vitamino D3. Veikiant saulei, odoje pasigamina vitamino D3. Kad būtų veiklūs organizme vitaminas D2 ir vitaminas D3, jie turi būti aktyvinami. Todėl jie pirmiausia kraujo nunešami į kepenis, kur veikiant 25-hidroksilazei, verčiami į dar neveiklų 25-hidroksivitaminą D (25-(OH)D3), o šis toliau inkstuose paverčiamas jau biologiškai veiklia forma 1,25-dihidroksivitaminu D3 (kalcitrioliu). Būtent ši vitamino D forma yra atsakinga už kalcio reguliaciją organizme: stiprina kalcio pasisavinimą žarnyne, skatina kaulų mineralizaciją, didina kalcio kiekį kraujyje, to pasekoje sumažėja prieskydinių liaukų hormono kiekis ir jo kaulus ardantis poveikis. Vitaminas D palaiko stabilų kalcio kiekį kraujyje, todėl jei su maistu gaunama nepakankamai kalcio, organizmas jo paima iš kaulų - kaulai retėja. Yra manoma, kad vitaminas D reguliuoja ir magnio pasisavinimą žarnyne, nes magnis turi tuos pačius kaip ir kalcis patekimo į ląstelę kanalus. Vitaminas D reguliuoja ir fosforo - kaulams svarbios medžiagos pasisavinimą žarnyne. Naujausi moksliniai tyrimai patvirtino vitamino D reikšmę imuniteto stiprinimui bei vėžinių pakitimų atsiradimo stabdymui. Vėžio ir kai kurių odos ligų atvejais vitaminas D stabdo pakitusių ląstelių augimą ir dauginimąsi. Vitamino D yra piene (dažnai pienas ir jo produktai būna praturtinti vitaminu D), riebiose lašišose, silkėse, unguriuose, žuvų taukuose, kiaušinio trynyje. Jo paros norma apsirūpinti užtektų 10 minučių pabūti saulėje, tačiau kiekvieną dieną to padaryti neįmanoma, todėl patariama jo vartoti papildomai, ypač rudens - žiemos laikotarpiu. Dėl saulės šviesos stokos ir sumažėjusių žarnyno rezorbcinių funkcijų ypač dažnai vitamino D trūksta vyresnio amžiaus žmonėms. Daugiau vitamino D reikia sergant kai kuriomis kepenų ir inkstų ligomis, rachito profilaktikai. Kūdikystėje ir vaikystėje trūkstant vitamino D, deformuojasi kaukolė ir stuburas, žandikauliai, sutrinka dantų augimas, atsiranda dėmių dantų emalyje. Suaugusiems susilpnėja raumenys, silpnėja imunitetas, suminkštėja kaulai, susergama osteomaliacija, pasireiškiančia kaulų skausmais ir daliniais kaulų lūžiais. Vitamino D trūkumas vaikystėje ir paauglystėje, kai kaulai kaupia kalcį, tankėja ir auga, vėliau gali padidinti kaulų retėjimo - osteoporozės riziką.  

Vartojimas 

Su maistu vitamino D kasdien reikia gauti vidutiniškai 400-600 TV, o paros poreikis pagyvenusiems žmonėms padidėja iki 800 TV. Esant osteoporozei, vitamino D patariama vartoti net 1200 TV, derinyje su kalciu. Kadangi mityba ne visada užtikrina pakankamai vitamino D, jo papildomai patariama vartoti kartu su kalciu ir vaikams, kai intensyviau auga, nėščioms ir maitinančioms krūtimi moterims, moterims premenopauzės ir menopauzės periodu. Taip pat visiems senyvo amžiaus, mažai judantiems žmonėms. Vitamino D, skirto kūdikiams, rachito profilaktikai būna lašelių pavidalo. Jo dozė priklauso nuo rachito rizikos (ar gimė išnešiotas, kokioje aplinkoje kūdikis auga, kaip maitinamas), todėl dėl vitamino D dozavimo kūdikiams reikia pasitarti su gydytoju. Vaikams ir suaugusiems vitamino D gali būti tablečių, kapsulių forma gryno ir deriniuose su kalciu arba multivitaminais. Puikus vitamino D šaltinis - žuvų taukai. Pagal poreikį galima pasirinkti maisto papildus, kur yra rekomenduojama vitamino D paros norma, atitinkanti amžių. Dažnai kur maisto papildų sudėtyje būna vitamino D ir kalcio derinys, vitamino D dozė būna didesnė, kad patenkintų vyresnio amžiaus žmonių poreikius, kai yra osteoporozės rizika arba jau yra kaulų išretėjimas. Vitamino D kiekis maisto papilduose gali būti nurodytas mikrogramais, todėl reikia žinoti, kad 10 mikrogramų cholekalciferolio (vitamino D3) atitinka 400 TV vitamino D3. Pacientams, kurių inkstų funkcija sutrikusi, ir dėl to sumažėja, aktyvios vitamino D formos gamyba, yra skirti vaistai - alfakalcidolis (1hidroksivitaminas D3) - sintetinis kalcitriolio, aktyvios vitamino D formos, analogas. Jį paskirti gali tik gydytojas.

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai