Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
 



 


Visas sąrašas

 

 Atmintis

Atmintis skirstoma į trumpalaikę ir ilgalaikę. Trumpalaikė atmintis užfiksuoja beveik visą smegenų gaunamą informaciją girdint, matant, suvokiant, liečiant, jaučiant ir t.t. Ilgalaikė atmintis išsaugo tai, kas žmogui yra labiau reikšminga, kas kartojasi. Geram įsiminimui yra svarbus dėmesio sukaupimas, kartojimas. Stresas, nerimas, depresinė nuotaika sutrikdo dėmesio koncentraciją, todėl būnant tokioje būsenoje įsimenama blogiau. Ilgalaikė atmintis nervų sistemoje formuojasi miego metu, todėl geras miegas labai svarbus atminčiai. Su amžiumi atmintis silpnėja. Tam turi įtakos dėl kraujagyslių pakitimų prastėjanti smegenų kraujotaka, nervų ląstelių senėjimas ir neuromediatorių apykaitos sulėtėjimas. Formuojantis atminčiai dalyvauja labai daug medžiagų. Iš jų svarbiausieji yra neuromediatoriai acetilcholinas, dopaminas, serotoninas ir noradrenalinas. Dėl įvairių priežasčių ir jauname amžiuje šių neuromediatorių sintezė gali sumažėti arba sutrinkti jų pusiausvyra. Senstant sumažėja ir neuromediatorių receptorių aktyvumas. Atmintį sutrikdo pablogėjusi smegenų kraujotaka sergant migrena, ateroskleroze. Stipriai sutrinka atmintis įvykus insultui, galvos smegenų traumai. Atminties ir pažintinių funkcijų sutrikimas būdingas Alzheimerio ligai, kurios metu nustatomas acetilcholino trūkumas nervų sistemoje. Nervų ląstelėms kenkia alkoholis, apsinuodijimas cheminėmis medžiagomis, deguonies stoka. Todėl stiprinant atmintį ir nervų sistemos veiklą svarbu derinti darbo ir poilsio režimą, pabūti gryname ore, sportuoti. Sportas gerina kraujotaką, taigi ir smegenys yra geriau aprūpinamos deguonimi bei maistingomis medžiagomis. O kad pakankamai nervų ląstelės gautų maisto medžiagų, svarbu racionaliai maitintis. Iš vitaminų nervų sistemai labai svarbūs B grupės vitaminai. Trūkstant jų, sumažėja energijos gamyba iš gliukozės, todėl nervų ląstelės negali gerai funkcionuoti. Protinei veiklai būtinos riebalų rūgštys omega-3, kurių gauname valgydami žuvies produktus. Vyresniame amžiuje smegenų veiklai ir atminčiai gerinti rekomenduojami vitaminai antioksidantai, saugantys kraujagysles nuo aterosklerotinių pakitimų bei augalinės medžiagos, gerinančios galvos smegenų kraujotaką.

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai