Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
 



 


Visas sąrašas

 

 Menopauzė

Menopauzė - moterų amžiaus laikotarpis, kurio metu silpnėja, kol visai išnyksta kiaušidžių veikla, mėnesinės ir vaisingumas, bei atsiranda su tuo susijusių simptomų. Dar menopauzė vadinama klimakteriniu laikotarpiu. Klimakterinio laikotarpio pradžia būna apie 45 - 55 metus. Jam būdinga karščio pylimai, širdies plakimai, naktinis prakaitavimas, galvos skausmai, silpnumas, padidėjęs dirglumas, miego sutrikimai, gali varginti net depresija. Šie požymiai kiekvienai moteriai pasireiškia skirtingo stiprumo. Jie priklauso nuo kiaušidėse sumažėjusios gamybos lytinių hormonų ir su tuo susijusios bendros organizmo reakcijos. Mažėjant lytinių hormonų, prasideda pokyčiai ir kitose organų sistemose. Pradeda plonėti, sausėti makšties gleivinė, sumažėja joje esančių pieno rūgšties bakterijų, todėl sumažėja atsparumas mieliagrybiams. Keičiasi ir šlapimo pūslės, šlaplės gleivinė, todėl dažnėja šlapimo takų infekcijų. Sumažėjus tarpvietės raumenų ir šlapimo takų tonusui, gali atsirasti šlapimo nelaikymas. Sausėja ir akių gleivinė, oda, silpnėja plaukai, nagai. Mažėjant moteriškų lytinių hormonų estrogenų, pradeda greičiau retėti kaulai, todėl pomenopauzės metu labai padidėja osteoporozės rizika. Pomenopauzėje labai padidėja širdies ir kraujagyslių ligų rizika, nes ženkliai sumažėjus estrogenų, daugėja cholesterolio kraujyje, svyruoja kraujo spaudimas. Kad palengvinti lytinių hormonų trūkumo sukeltus simptomus gali būti skiriama pakaitinė hormonų terapija moteriškais lytiniais hormonais. Deja ji turi ir kontraindikacijų, todėl šį gydymą moteriai gali paskirti tik gydytajas po ginekologinio ištyrimo, atsižvelgiant į gretutines ligas, ypač kraujagyslių, onkologines. Menopauzės laikotarpiu rekomenduojamas lengvas, daugiau skaidulų turintis augalinis maistas. Reikėtų mažiau vartoti sočiųjų riebalų rūgščių, kurių gauname su mėsa, daugiau į maisto racioną įtraukti kalcio turinčių produktų, žuvies, turtingos riebalų rūgštimis omega-3. Rekomenduojami sojų produktai, nes juose yra kalcio ir fitoestrogenų - augalinių medžiagų, savo struktūra panašių į lytinius hormonus. Reikėtų atsisakyti rūkymo, nes jis labai didina širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Naudinga lengvas sportas, pavyzdžiui aerobikos pratimai, pasivaikščiojimai. Nervų dirglumui mažinti rekomenduojami augaliniai preparatai, B grupės vitaminai su magniu. Šlapimo takų atsparumui didinti, kai dažnai vargina šlapimo takų infekcijos tinka vartoti spanguolių ekstrakto, probiotikų. Širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai labai naudingos rieblaų rūgštys omega-3. Jei vargina odos ir gleivinių sausumas - tinka šaltalankio uogų aliejus. Labai svarbu papildyti mitybą kalciu ir vitaminu D. Naudinga vartoti specialiai šiam laikotarpiui moterims skirtų multivitaminų preparatų, kuriuose būna parinkti reikalingiausi vitaminai, mikroelementai, augalinės medžiagos.

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai