Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
 



 


Visas sąrašas

 

 Vitaminas B1
(Tiaminas, kokarboksilazė)

Tiaminas - vandenyje tirpus, B grupės vitaminas. Jį atrado japonai, kai nustatė, kad ryžiai padeda įveikti beriberi ligą. Daugiausia šio vitamino yra grūdų daiguose, sėlenose ir miltuose, alaus mielėse, mėsoje, ypač kepenyse ir inkstuose, pieno produktuose, ankštinėse daržovėse, riešutuose, morkose. Kaitinamas tiaminas skyla, todėl termiškai apdorojant maisto produktus, jo sumažėja. Vitaminas B1 dalyvauja angliavandenių apykaitoje, todėl vartojant daug angliavandenių (taip pat ir alkoholio) organizmui reikia ir didesnių kiekių šio vitamino. Tiaminas reikšmingas nervų sistemos funkcionavimui. Jis dalyvauja perduodant nervinį impulsą raumenims, dalyvaudamas angliavandenių apykaitoje aprūpina nervų ląsteles energija, padeda atsistatyti po didelio krūvio, svarbus pažintinėms funkcijoms. Tiamino reikia augimui, vaisingumui, laktacijai palaikyti. Vitaminas B1 dalyvauja kraujo bei skrandžio rūgšties gamyboje, gerina apetitą. Kadangi tiaminas dalyvauja energijos gamyboje, jo reikia raumenų tonusui ir širdies darbui palaikyti. Tiaminas veikia kaip antioksidantas, saugantis organizmą nuo alkoholio ir rūkymo sukeliamo degeneracinio poveikio. Ypač svarbus tiaminas sergantiesiems cukriniu diabetu gliukozės apykaitai reguliuoti ir kraujagyslių aterosklerotinių pokyčių atsiradimo lėtinimui. Veikdamas kartu su kitais B grupės vitaminais, tiaminas dalyvauja verčiant riebalus ir baltymus energija. Aktyvi tiamino forma - tiamino pirofosfatas (kokarboksilazė) veikia kaip kofermentas amino rūgščių apykaitoje, ypač svarbioje širdies raumens ir nervų sistemos funkcijoms. Tiaminas dalyvauja perduodant nervinius signalus iš centrinės nervų sistemos į periferiją. Todėl trūkstant šio vitamino gali pasireikšti nervų sistemos sutrikimai: depresija, pablogėjusi atmintis, raumenų silpnumas, galūnių tirpimas, dilgčiojimas, nuovargis, galvos skausmas, apetito praradimas. Tiamino poreikis padidėja fizinio krūvio metu, pervargus, sergant nervų ligomis, vartojant daugiau alkoholio. Trūkumas atsiranda lėtinių žarnyno ir kepenų ligų metu, dėl alkoholizmo. Trūkstant vitamino B1 išsivysto beriberi liga, pasireiškianti nervų, širdies ir virškinimo organų pažeidimu. Dėl ilgalaikės tiamino stokos sutrinka virškinimas, dingsta apetitas, sulėtėja žarnyno peristaltika, sumažėja skrandžio sulčių sekrecija. Kadangi tiaminas yra vandenyje tirpus vitaminas, jo perdozuojama retai. Tačiau ilgą laiką vartojant dideles dozes gali pasireikšti galvos skausmai, silpnumas, alerginis bėrimas.

Vartojimas

Tiamino poreikis priklauso nuo per parą suvartojamų kalorijų - kuo daugiau vartojama angliavandenių, tuo daugiau reikia tiamino. Vidutiniškai jo rekomenduojama vartoti suaugusiems ir mokyklinio amžiaus vaikams nuo 1,2 iki 1,6 mg, ikimokyklinio amžiaus vaikams - nuo 0,7 iki 0,9 mg, kūdikiams - nuo 0,3 iki 0,5 mg per parą. Multivitaminų sudėtyje tiamino paprastai būna rekomenduojama paros dozė. Sudėtyje B vitaminų kompleksų, skirtų papildyti mitybą B grupės vitaminais, kai yra padidėjęs jų poreikis patiriant stresą, nusilpus nervų sistemai, tiamino, kaip ir kitų B grupės vitaminų dozės gali būti apie 10 kartų didesnės nei dienos norma. Todėl sprendžiant kaip ir kiek vartoti tiamino reikia atkreipti dėmesį kokia jo dozė yra pasirinkto maisto papildo sudėtyje ir ar nesidubliuos, jei tuo pačiu metu bus vartojama kitų sudėtinių maisto papildų, kuriuose irgi gali būti tiamino. Sudėtyje vaistų, skirtų širdies, nervų ligoms, radikulitui, neuropatijai gydyti tiamino būna vieno arba derinyje su vitaminu B6 (pirodoksinu) ir B12 (ciankobalaminu), kur tiamino dozės gali būti nuo 50 iki 200 miligramų. Maisto papildų su tiaminu būna tablečių ir kapsulių forma. Vaistų būna ir leidžiamos į raumenis formos.

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai