Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
 



 


Visas sąrašas

 

 Vitaminas A

Vitaminas A - tai vitaminų grupės, panašios savo chemine struktūra, tirpios riebaluose, bendrinis pavadinimas. Aktyviausias iš šios grypės yra retinolis. Beta karotenas yra provitaminas, iš jo kepenyse gaminamas vitaminas A. Vitamino A yra gyvūninės kilmės maisto produktuose - žuvų taukuose, svieste, kiaušinio trynyje, menkės kepenėlėse, jautienos kepenyse, piene, grietinėlėje, grietinėje, fermentiniame sūryje. Beta karoteno daugiausia yra morkose, moliūguose, pomidoruose, kopūstuose, špinatuose, brokoliuose ir kitose žaliose daržovėse, abrikosuose, šaltalanki ir šermukšnio uogose. Vitaminas A būtinas ląstelėms augti ir daugintis. Jis užtikrina epitelinių audinių - odos ir gleivinės (kvėpavimo takų, virškinimo trakto, šlapimo ir lytinių organų) vientisumą ir atsinaujinimą. Trūkstant vitamino A, oda ir gleivinė sausėja, odoje atsiranda įtrūkimų, sumažėja atsparumas infekcijoms, blogiau gyja žaizdos. Įsisavintą vitaminą A ar karotinus organizmas audiniuose paverčia retinoliu. Retinolio atsargos organizme kaupiamos kepenyse. Labiausiai ištirta vitamino A reikšmė regėjimui. Akių dugne esančioje tinklainėje šviesos signalas sukelia chemines reakcijas, kurių metu skyla rodopsino molekulės, toliau perduodamos signalus į smegenis ir taip susidaro vaizdas. Vitaminas A reikalingas rodopsino sintezei - naujoms rodopsino molekulėms susidaryti. Todėl jei trūksta vitamino A, silpsta regėjimas. Pirmas vitamino A trūkumo požymis - pablogėjęs matymas prieblandoje. Taip pat sausėja akies ragena, voko gleivinė, sumažėja apsauginis ašarų poveikis. Vitamino A trūkumas pasireiškia ir odoje - ji tampa blyškesnė, sausesnė. Pagrindinės vitamino A trūkumo priežastys yra dvi - nevisavertė mityba arba sutrikęs jo pasisavinimas iš žarnyno. Vitamino galima ir perdozuoti, tai pasireiškia pykinimu, vėmimu, svaigimu, regos sutrikimu, gali padidėti kepenys. Jei vartojamas beta karotenas, jo perdozavimo pavojaus nėra, nes organizmas iš beta karoteno pasigamina vitamino A pagal poreikį. Vitaminas A ir beta karotenas yra antioksidantai. Jų antioksidacinis poveikis labai reikšmingas saugant akis ir odą nuo žalingo aplinkos teršalų, ultravioletinių spindulių poveikio. Vitaminas A svarbus imuninės sistemos veiklai. Jis didina leukocitų, fagocitų ir antikūnių aktyvumą. Papildų su vitaminu A naudinga vartoti silpstant regėjimui, sergant katarakta, akių gleivinės uždegimu, odos ligomis, paisreiškiančiomis sausumu, pleiskanojimu.

Vartojimas

Vitamino A kiekis matuojamas retinolio ekvivalentais. Vieną retinolio ekvivalentą atitinka 1 mikrogramas retinolio arba 6 mikrogramai beta karoteno. Taip pat vitamino A kiekis gali būti žymimas tarptautiniais vienetais - TV. Vienas retinolio ekvivalentas - 1 mikrogramas retinolio atitinka 3,33 TV vitamino A. Papilduose retinolis gali būti retinolio acetato arba retinolio palmitato forma. Vitamino A rekomenduojama paros norma paaugliams ir suaugusiems yra 800 mikrogramų, ikimokyklinio amžiaus vaikams apie 400 mikrogramų. Vitamino A būna daugumos multivitaminų papildų sudėtyje. Taip pat jis antioksidantų kompleksų sudėtyje derinamas su vitaminais E ir C, mikroelementais cinku ir selenu. Vitamino A būna papildų, skirtų akims ir regėjimui stiprinti sudėtyje. Odai puoselėti ir apsaugoti, bei sausos, uždegiminės odos mitybai gerinti papildų sudėtyje, vitaminas A derinamas su vitaminu E ir kitomis odai ir gleivinėms naudingomis medžiagomis. Moterims nėštumo ir kūdikio žindymo metu vitamino A reikia daugiau - atitinkamai 1000 ir 1200 mikrogramų. Dažnai nėščiosioms skirtuose multivitaminų papilduose vitaminas A būna saugesne - beta karoteno forma. Labai geras vitamino A šaltinis - žuvų taukai. Kadangi vitaminas A yra riebaluose tirpi medžiaga, ji geriau pasisavinama kai vitamino A turintys papildai geriami valgio metu. Vrtojant, kaip vitamino A šaltinį, morkų sultis, į jas reikia įlašinti šiek tiek aliejaus. Vitamino A papildai gali būti tablečių, kapsulių, aliejinių lašelių forma. Kiekvieno preparato, turinčio sudėtyje vitamino A, dozavimas priklauso nuo vitamino A ir kitų sudėtinių medžiagų kiekių, todėl vartoti reikia remiantis rekomendacijomis, nurodytomis ant pakuotės.

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai