Maisto papildų enciklopedija
ieškoti »
 



 


Visas sąrašas

 

 Vitaminas B12
(Ciankobalaminas, kobalaminas) 

Vitaminas B12 - kobalaminas (ciankobalaminas) tirpus vandenyje, priklausantis B grupei vitaminas. Įprasta šį vitaminą vadinti kraujo ir nervų vitaminu. Maisto papildų sudėtyje vitaminas B12 dažniausiai būna ciankobalamino forma. Yra ir daugiau kitų formų, susijusių su vitaminu B12. Visose jose yra kobalto, todėl bendrai jos ir vadinamos kobalaminais: ciankobalaminas, hidroksikobalaminas, metilkobalaminas, adenozilkobalaminas. Maiste esantis vitaminas B12 yra susijungęs su baltymais. Todėl jo pasisavinimui labai svarbi skrandžio rūgštis, kuri išlaisvina vitaminą B12 iš baltymų junginio. Skrandžio gleivinė gamina vidinį Kastlio faktorių, kuris reikalingas vitamino B12 pasisavinimui žarnyne. Dėl skrandžio ligų ar operacijos, sumažėjus šio faktoriaus, vystosi vitamino B12 trūkumas organizme, nes jo nepakankamai pasisavinama. Nors vitaminą B12 sintezuoja žarnyno mikroflora, šio vitamino organizmas negali pasisavinti, nes jis nebūna susijungęs su vidiniu pernešančiu faktoriumi. Kobalaminai svarbūs genetinės medžiagos struktūros formavimui, užtikrinant DNR metilinimą, raudonųjų kraujo kūnelių susidarymui, ląstelių dalijimuisi, homocisteino skaidymui, kuris susiformuoja kūnui metabolizuojant aminorūgštį metioniną bei pačiai metionino apykaitai. Homocisteino metabolizme vitaminas B12 dalyvauja kartu su folio rūgštimi ir vitaminu B6 (pirodoksinu). Padidėjęs homocisteino kiekis kraujyje yra aterosklerozės rizikos faktorius. Taigi vitaminas B12 kartu su kitais B grupės vitaminais reikšmingas mažinant širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Vitaminas B12 glaudžiai sąveikauja su folio rūgštimi. Jie abu reikalingi kraujodarai ir geležies pasisavinimui, genetinės informacijos perdavimui DNR ir RNR. Trūkstant vitamino B12 išsivysto perniciozinė anemija, kuriai būdinga dideli, greit pažeidžiami eritrocitai ir mažas hemoglobino kiekis. Vitaminas B12 labai svarbus nervų sistemai. Dalyvaudamas riebalų rūgščių apykaitoje, vitaminas B12 vaidina svarbų vaidmenį nervų dangalo - mielino susidaryme. Ilgalaikis šio vitamino trūkumas gali sąlygoti nervų pažeidimus ir neurologinius sutrikimus. Kobalaminų augaliniuose produktuose beveik nėra, o gyvūniniuose produktuose jų nedaug. Vitamino B12 aptinkama kepenyse, inkstuose, širdyje, mėsoje, žuvyje, piene, kiaušiniuose. Pakankamai gaunant su maistu vitamino B12, organizme susidaro jo atsargų, kurių gali užtekti keliems metams. Su amžiumi, sergant skrandžio, žarnyno ligomis vitamino B12 pasisavinimas mažėja. Vitamino B12 trūkumas pasireiškia blyškia oda, sumažėjusiu energingumu, nuovargiu, oro trūkumu, mažakraujyste. Gali būti neurologinių simptomų, kurie pasireiškia galūnių dilgčiojimu arba nutirpimu, sutrikusia eisena, atminties sutrikimais, demencija, sutrikusia orientacija, nemiga. Dažniausiai vitamino B12 trūksta dėl vegetariškos mitybos, nevalgant pieno ir kiaušinių. 

Vartojimas 

Rekomenduojama vitamino B12 paros norma paaugliams ir suaugusiems yra 3 mikrogramai, mažesniems vaikams - nuo 2 iki 2,5 mikrogramo per parą. Vegetarams reikia būtinai vartoti papildomai vitamino B12. Vitamino B12 būna visų multivitaminų sudėtyje. Čia dažniausiai jo dozė būna artima rekomenduojamai paros normai. B grupės vitaminų kompleksų sudėtyje ar kraują stiprinančių preparatų sudėtyje, deriniuose su geležimi, folio rūgštimi, vitamino B12 būna didesnės dozės, pavyzdžiui apie 10 mikrogramų. Vitamino B12 trūkumo mažakraujystei gydyti yra vitamino B12 vaistų, kurie leidžiami net po 1000 mikrogramų per parą. Taip pat vitaminas B12 didelėmis dozėmis - nuo 200 iki 1000 mikrogramų yra vartojamas nugaros skausmo, neuralgijų gydymui. Didelės vitamino B12 dozės gali sukelti sunkias alergines reakcijas, todėl jas vartoti galima tik gydytojui paskyrus.

Puslapio naudojimosi sąlygosLiteratūraNuorodosKontaktai